Sammenspil

I starten af semestret arbejder vi med klassiske jazz-skills i genrer som swing, jazzvals, bossa mm.

Derefter går over til at arbejde med elevernes nye kompositioner. Her er jazz mere løst defineret, som værende musik, der indeholder improvisation, udvidede akkorder, stilhed, larm, smukke melodier og andre kontraster.

Vi øver os på at give plads og lytte til hinanden, men også på at "tage den" og fylde hele rummet ud. Vi benytter os af emergensens væsen; det at vi som band har mulighed for at “udtrykke os større” end vi kan enkeltvis.

Improviation

Vi tilegner os melodiske færdigheder inden for hirajoshi og andre pentatone skalaer i omvendinger. Vi udforsker kvarter. Får metoder til at spille/synge over diverse akkordprogressioner. Du får redskaber til at spille både "ude" og "inde".

Klik for at komme tilbage.

Musikteori og komposition

Grundstenen i denne undervisning er det konstante skifte mellem tavleundervisning og løsning af opgaver. Faget sigter mod at give den nødvendige teoretiske indsigt, som kræves for at musikeren kan improvisere og komponere. Det teoretisk tillærte føres over på instrumentet og udføres i praksis.

Vi gennemgår en række kompositionsteknikker, og alle vil opnå at have skrevet en hel komposition, som vi spiller på turnéen.

Efter endt forløb er eleven i stand til at lave en komplet harmonisk analyse af praktisk talt al rytmisk musik. Dvs. at eleven har den fulde forståelse for hvilke skalaer, der er primærskalaer i improvisationen.

Hørelære

Vi træner vores øre og nodelæsning med Solmisation, og det nyudviklede rytmesystem Duvidava. Vi lytter af og vokalimproviserer.

Denne hørelæreundervisning tager afsæt i Suzuki-metoden, og vi benytter os af et hav af "hørelære-lege".